Samba el Gambo 2016

Hayao Miyazaki – Animen Mestari

GamboJohdanto

Hayao Miyazaki on japanilainen animaatio-ohjaaja, käsikirjoittaja ja piirtäjä. Yli 50 vuotta animen parissa työskennellyt Miyazaki on uransa aikana huomioitu useilla kansainvälisesti arvostetuilla palkinnoilla, joita on kertynyt yhteensä yli 90 kappaletta. Miyazakin ja Studio Ghiblin fantastiset elokuvat ovat vuosien saatossa valloittaneet puolelleen niin aikuisia kuin lapsia ja näin luonut ympärilleen suuren kannattajakunnan, joka pitää Miyazakia ehdottomana ykkösenä animen saralla.

Syitä suureen suosioon ei tarvitse kauaa miettiä Miyazakin elokuvia katsottuaan. Elävän ja aidon tuntuisiksi animaatioista saa perinteinen tyyli piirtää elokuvat alusta loppuun käsin. Kuten sambassakin ovat tärkeitä tarinan kerronta, väriharmonia sekä musiikillinen toteutus, niin myös animessa nämä antavat viimeisen silauksen mahtaville tarinoille, joihin ei katsomalla kyllästy. Aiheet ovat usein syvällisempiä, kuin elokuvat ensikatsomalta saattavat vaikuttaakaan. Keskeisiä teemoja ovat usein henkiolennot, luonto, lentäminen, taikuus, naisen aseman korostaminen sekä ihmisten ja eläinten välinen suhde. Monesti ihmisten ja eläinten roolit sekoittuvat, kun eläimet saavat ihmisen muodon tai päinvastoin. Vaikka suurin osa Miyazakin elokuvista on tarkoitettu lapsille, löytyy taustalta usein hyvinkin kantaaottavia toteutuksia ja välillä ollaan synkissä ja surullisissakin aiheissa. Sota, rikollisuus ja luonnon tuhoaminen edustavat näitä synkempiä aiheita. Aina rosvot eivät loppujen lopuksi välttämättä kuitenkaan ole pahojen puolella.

Samba el Gambo tuo oman kunnianosoituksensa Hayao Miyazakille kesän 2016 karnevaaleille muiden nähtäväksi ja kuultavaksi. Osa gambolaisista on fanittanut Miyazakia ja hänen tuotoksiaan jo pidempään ja saanut tästä myös inspiraatiota omiin luoviin ja mielikuvituksellisiin ratkaisuihin samban parissa. Nyt koko sambakoulu on ottanut aiheen omakseen ja haluaa esitellä Miyazakin uraa, elokuvia ja niiden keskeisiä teemoja samban muodossa. Aihe on ajankohtainen myös siksi, että pitkään toiminut Studio Ghibli on ilmoittanut lopettavansa toimintansa, sekä Miyazaki on ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle ainakin täyspitkien elokuvien ohjaamisen osalta. Gambo esittelee enredossa Miyazakin uran vaiheita sekä elokuvien keskeisiä teemoja. On siis täydellinen hetki tutustuttaa ihmiset Miyazakin valloittaviin elokuviin ja menestyksekkääseen uraan.

Enredo

Hayao Miyazakin nuoruus ja aika ennen Studio Ghibliä

Hayao Miyazaki syntyi alkuvuodesta 1941. Saman vuoden lopussa alkoi Tyynenmeren sota, joka oli osa toista maailmansotaa. Miyazakin isällä oli yritys, joka valmisti lentokoneiden osia. Pienen lapsen kokemukset sota-ajasta ja isänsä yhteydet lentokoneteollisuuteen ovat vaikuttaneet vahvasti Miyazakin elokuviin ja niiden teemoihin.

Miyazaki oli jo nuorena koululaisena kiinnostunut mangasta ja animesta ja hän keräsi vaikutteita aikansa ammattilaisilta lukemalla heidän sarjakuvia ja hieman myöhemmin katsomalla elokuvia. Valmistuttuaan yliopistosta vuonna 1963, poliittisen tieteen ja taloustieteen alalta, pääsi reilu parikymppinen Miyazaki töihin Toei Animation -yritykseen, jossa hän toimi in-between -piirtäjänä. Työssään hän erottui edukseen kyvyillään jo vuonna 1965, kun hän muutti Garibā no Uchuu Ryokō -elokuvan loppua, koska ei ollut tyytyväinen alkuperäiseen. Miyazakin versio elokuvan lopusta jäi lopulliseksi.

Vuonna 1971 Miyazaki siirtyi A Production -yrityksen alaisuuteen, jossa hän toimi yhdessä, jo Toei Animation ajoiltaan tutun, Isao Takahatan kanssa Lupin III -sarjan ohjaajana. Takahatan kanssa oli myös suunnitelmat tehdä animaatio Peppi Pitkätossusta, mutta käytyään Ruotsissa tapaamassa Astrid Lindgreniä ja perehtymässä aiheeseen, projekti peruttiin. Vuonna 1974 Miyazaki siirtyi Takahatan kanssa Zuiyo Eizo -animaatiostudiolle (Nippon Animation kesäkuusta 1975 lähtien) töihin. Miyazakin ohjaama televisiosarja Future Boy Conan (1978) antoi jo osviittaa tulevaisuudesta sisällön keskeisten teemojen puolesta.

Jätettyään Nippon Animationin vuonna 1979, siirtyi Miyazaki Tokio Movie Shinsha -yhtiöön (myöhemmin TMS Entertainment), jossa hän samana vuonna ohjasi ensimmäisen kokopitkän anime elokuvansa, The Castle of Cagliostro – Cagliostron Linna, jossa päähenkilönä seikkailee myös Toei Animation ajoilta tuttu Lupin III. Seuraava elokuva, joka oli Miyazakin ensimmäinen itsensä kirjoittama sekä ohjaama, oli japanilaisen anime studion Top Craftin tuottama Kaze no Tani no Naushika – Tuulen laakson Nausicaä (1984), joka perustui Miyazakin saman nimiseen mangasarjaan. Elokuvassa oli jo vahvasti mukana Miyazakille tärkeät teemat, kuten ekologisuus, ympäristö, pasifismi ja oman osuutensa sai myös lentokalusto.

Miyazakin ura Studio Ghiblin perustamisesta tähän päivään

Kesäkuussa 1985 Miyazaki yhdessä Takahatan ja Yasuyoshi Tokuman kanssa perustivat animaatiotuotantoyhtiön, nimeltä Studio Ghibli. Työskentely Studio Ghiblillä on ollut Miyazakille tyypilliseen tapaan kurinalaista ja täsmällistä. Noin 400 henkilöä työllistäneen ja nyt jo yli 30 vuotta vanhan yhtiön ensimmäinen elokuva oli Tenkû no shiro Rapyuta – Laputa – linna taivaalla (1986). Seuraava elokuva oli Tonari no Totoro – Naapurini Totoro (1988), joka on tarina kahdesta siskoksesta ja heidän kohtaamisesta metsän henkien kanssa. Naapurini Totoro on yksi Miyazakin tunnetuimmista elokuvista ja Totoro hahmona hyvin suosittu, toimien myös Studio Ghiblin logossa. Viimeinen elokuva, jonka Miyazaki ohjasi 80-luvulla, oli Majo no takkyûbin – Kikin lähettipalvelu (1989). Tarina kertoo 13-vuotiaasta noitatytöstä, joka lähtee vuodeksi asumaan omillaan ja etsimään omaa kutsumustaan.

Intohimoaan lentämistä ja lentokoneita kohtaan Miyazaki pääsi toteuttamaan elokuvassa Kurenai no buta – Porco Rosso (Punainen Sika) (1992). Tarina kertoo ensimmäisen maailmansodan lentäjästä Porco Rossosta, joka elää 1920-luvun lopun Italiassa. Päähenkilö on antropomorfistinen eli tässä tapauksessa sika, joka on kuitenkin ihmisenkaltaistettu. Syvemmällä tarinassa hahmon takana on kuitenkin oikea mies, joka on kironnut itselleen sian kasvot. Elokuvassa Miyazaki on ottanut Porcon koneeseen mallia oikeista lentokoneista.

Mononoke-hime – Prinsessa Mononoke (1997) oli Miyazakin seuraava elokuva, jonka tekemisen hän aloitti jo vuona 1995. Elokuvassa on mukana eläinjumalia ja tarinan päähenkilönä on susien kasvattama prinsessa Mononoke. Elokuva ottaa kantaa teollisuuteen sekä ekologisuuteen ja sitä kautta politiikkaan. Prinsessa Mononoke voitti vuonna 1997 ”Japan Academy Prize for Picture of the year” -palkinnon ja saavutti sen myötä ison taloudellisen tuoton sekä kriitikoiden suosion. Prinsessa Mononoken aikoihin Miyazaki kertoi tämän olevan hänen viimeinen elokuvansa ja jäävänsä osa-aikaeläkkeelle.

Ollessaan osa-aikaeläkkeellä Miyazaki sai kuitenkin inspiraatiota seuraavalle elokuvalleen, josta tulikin yksi hänen menestyksekkäimmistä elokuvista. Sen to Chihiro no Kamikakushi – Henkien kätkemä (2001) on tarina tytöstä, jonka vanhemmat muuttuivat sioiksi ja tyttö joutuu työskentelemään kylpylässä keskellä taikaolentoja ja henkiä. Elokuva voitti kolme merkittävää palkintoa, joista kaksi myönnettiin Japanin ulkopuolella. Yksi näistä oli Oscar-palkinto parhaasta animaatioelokuvasta.

Seuraava valmistunut elokuva oli nimeltään Hauru no ugoku shiro – Liikkuva linna (2004). Elokuva voitti Golden Osella -palkinnon animaatiotekniikastaan sekä sai Oscar-ehdokkuuden. Vuonna 2005 Miyazaki palkittiin Venetsian elokuva festivaaleilla Golden Lion -palkinnolla elämäntyöstään. Vuonna 2008 valmistui Miyazakin seuraava ohjaus, Gake no ue no Ponyo – Ponyo rantakalliolla, joka on eräänlainen tulkinta tarinasta Pieni Merenneito. Elokuvan pääosassa on Ponyo, kala joka haluaa elää ihmisenä maan päällä erään pojan kanssa. Vahvasti merellinen, Ponyo rantakalliolla, on Miyazakin kymmenes pitkän elokuvan ohjaus, joka on merkittävä siksi, että kyseisen elokuvan myötä Miyazaki palasi takaisin kokonaisuudessaan käsin piirrettyjen animaatioiden pariin. Joissakin aiemmissa elokuvissa käytettiin hieman tietokonetta apuna tukemassa käsin piirtämistä, mutta missään vaiheessa Miyazaki ei kuitenkaan hylännyt tätä perinteistä tapaa luoda animaatioita käsin piirtämällä.

Miyazakin viimeinen kokopitkä elokuva, Kaze tachinu – Tuuli nousee (2013), on saanut vahvasti vaikutteita Miyazakin lapsuudestaan ja tarina myötäilee osittain Miyazakin isän elämää. Päähenkilönä toimii Jiro Horikoshi, joka suunnittelee taistelulentokonetta, jota käytettiin toisessa maailmansodassa. Elokuvan ilmestymisen jälkeen, samana vuonna, Miyazaki vahvisti vetäytyvänsä eläkkeelle täyspitkien elokuvien tekemisestä. Tästä huolimatta, viime aikoina on uutisoitu Miyazakin kehittelevän seuraavaa lyhytelokuvaa Boro the Caterpillar, jonka olisi määrä valmistua 2018.

Miyazakin ura pitkien elokuvien osalta on siis tämänhetkisen tiedon mukaan ohi. Maailmalle jäi kuitenkin paljon elokuvia, joissa on Miyazakin kädenjälki nähtävissä ja niistä tullaan nauttimaan vielä pitkään. Nähtäväksi jää, mitä kaikkea nyt jo 75-vuotias animen mestari tulee vielä tekemään.

Kulkuejärjestys:

(Läpi kulkueen on Gambon eri aloihin sijoitettu nokipalloja (susuwatari), joita esiintyy parissakin Miyazakin elokuvassa)

1. Comissão de Frente: Hayao Miyazaki ja animaattorit
Miyazakin mestariteokset syntyvät Studio Ghiblin tiloissa, joissa itse mestarin lisäksi työskentelee suuri määrä animaattoreita sekä muuta henkilökuntaa. Heidän kynän jäljistään ja värityksistään kuvat alkavat pikkuhiljaa elämään ja muodostavat viimein kokonaisen animaatioelokuvan.

Miyazaki on itse työskentelyssään erittäin tarkka ja vaativainen ja näin ollen hän vaatii myös muilta korkeaa laatua. Jäljen on oltava ensiluokkaista, jotta lopputulos on sitä valloittavaa tasoa, josta Miyazakin elokuvia katsoessa on saanut nauttia.

2. Abre ala: Mielikuvitus lentää
Miyazakin suuri intohimo on aina ollut lentäminen, joten hän käsitteleekin useissa animaatioissaan lentämistä enemmän tai vähemmän. Välillä nähdään mitä kummallisempia ja mielikuvituksellisempia lentäviä aluksia kun taas välillä hyvinkin perinteisiä lentokoneita.

Lentämiseen ei aina tarvitse kuitenkaan konetta. Useat hahmot eri elokuvissa kykenevät muuttumaan ihmisestä esimerkiksi linnuksi ja näin pystyvät lentämään. Vaunun tanssijat ja muut elementit ovat leijukivien päällä. Leijukivet ovat Laputa -elokuvassa esiintyviä kristalleja, joiden muiden taianomaisien ominaisuuksien lisäksi ihminen pystyy leijumaan ilmassa ilman, että tippuu painovoiman vaikutuksesta maahan. Vaunussa oleva puu on niin ikään myös Laputa elokuvasta. Lentävä Laputa -linna on rakennettu valtavan puun ympärille.

Päädestaque: Haku (valko-turkoosi puku)
Haku on nuori poika, Henkien Kätkemä –elokuvasta ja hän toimii kylpylässä harjoittelijana. Haku kykenee muuttumaan lohikäärmeeksi ja lentämään.

Destaque: Yubaba (musta-sininen puku)
Myöskin Henkien Kätkemässä esiintyvä Yubaba pitää kylpylää jumalolennoille ja hengille. Yubaballa on kyky muuttua linnuksi pystyen siten lentämään.

Destaque: Hauru (musta-lila- pinkki puku)
Hauru on velho elokuvasta Liikkuva Linna. Hän pystyy lentämään myös ihmisenä, mutta muuttaa välillä olomuotoaan lintumaiseksi.

Destaque: Kamaji (musta-siniharmaa- turkoosi puku)
Jotta lentokoneet ja muut liikkuvat laitteistot toimisivat, täytyy jonkun pitää huolta koneistosta. Muutamassa elokuvassa on roolitettu erilaisia henkilöitä, jotka vastaavat lentokoneen tai muun laitteiston toimivuudesta. Kamaji on yksi huomiota herättävimmistä hahmoista, jotka vastaavat koneiston pyörimisestä. Hänellä on kuusi kättä, joiden avulla hän pitää yllä kylpylän lämmityslaitteistoa pannuhuoneessaan.

Lapsitanssijapari: Pazu ja Sheeta (Pazulla siniset housut, liivi ja vaalea paita, lippalakki ja lentäjälasit, Sheetalla keltainen paita ja punaiset pussihousut)
Linna Taivaalla -elokuvassa nuori poika Pazu haaveilee löytävänsä Laputa-linnan taivaalta. Seikkailun aikana hän tutustuu nuoreen prinsessaan Sheetaan, jonka kanssa yhdessä he etsivät linnaa. Matkan aikana he tutustuvat ilmarosvoihin, joista tarinan edetessä tulee heidän ystäviä. Vaunussa Pazu ja Sheeta lentävät ilmarosvojen pientä lentolaitetta.

3. Ala das Crianças: Ponyo rantakalliolla
Ponyo Rantakalliolla kertoo tarinan nuoresta kalasta, joka haluaa elää maalla nuoren pojan kanssa. Tarina on eräänlainen tulkinta tarinasta Pieni Merenneito. Keskeisinä henkilöinä ovat myös Ponyon vanhemmat Gran Mamare ja Fujimoto, joista Gran Mamare toimii lasten, eli Ponyoiden esitanssijana.

Miyazaki on kertonut tekevänsä animaatioelokuvia lähtökohtaisesti lapsille. Aiheena Ponyo onkin selkeästi suunnattu lapsille, mutta silti Miyazaki on kyseisellä teoksella ottanut myöskin kantaa varsinkin meren saastumiseen sekä luonnon ja eliöiden monimuotoisuuden säilyttämiseen.

4. Porta Bandeira ja Mestre Sala (Ei kuvita kulkuetta)

5. Ala das Passistas: Prinsessa Mononoke
Monissa elokuvissa Miyazaki korostaa naisen vahvaa roolia. Prinsessa Mononoke on yksi tällainen soturipiirteidensä kanssa. Usein naiset saavat Miyazakin elokuvissa myös kovia fyysisen työn tekijän rooleja näin tuoden miesten ja naisten yhdenvertaisuutta esiin. Passistat ovat koulun parhaat tanssijat ja näin tuovat vahvaa naiseutta esille.

6. Ala da Bateria: Ilmarosvot
Vastapainona vahvoille naisrooleille, bateria kuvastaa ilmarosvoja, jotka ovat pääosin miehiä. Ilmarosvot ovat toisinaan kovastikin naisten vietävissä ja esimerkiksi Laputassa heitä johtaa nainen. Rosvot eivät Miyazakin elokuvissa aina kuitenkaan ole loppujen lopuksi pahojen puolella, sillä asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia. Todellinen paha saattaakin olla armeija tai jokin muu taho. Rosvoilta löytyy usein hyvinkin inhimillinen ja hyväntahtoinen puoli, vaikka ovatkin periaatteessa lain väärällä puolella.

Ilmarosvojen lisäksi vastaava esimerkki on Miyazakin ensimmäisestä kokopitkästä ohjauksestaan Cagliostron Linnasta päähahmo Lupin III, joka on mestarivaras, mutta samalla herrasmies. Lupinin ollessa varas on hänellä kuitenkin vastassaan valtion lisäksi muita kunnon pahiksia, jolloin Lupinin hyvät teot saavat enemmän arvostusta ja pienentää hänen varkauksien tuomittavuutta katsojien mielikuvissa. Lupinia esittää kulkueessa baterian johtaja.

7. Ääniauto ja melodiaosasto (ei kuvita kulkuetta)

8. Ala: Kikin lähettipavelu
Kikin lähettipalvelu on elokuva, joka kertoo nuoren noitatytön kasvutarinan. Elokuvassa Kiki lähtee vuodeksi elämään itsenäistä elämää ja etsimään kutsumustaan. Tarinan edetessä nuori noitatyttö opettelee aikuistumista perustamalla lähettipalvelun. Matkassa on mutkia ja vastoinkäymisiä, mutta löytämällä tarkoituksen itselleen hän vahvistuu ja pärjää elämässään entistä itsevarmempana.

Noidan kykyihin kuuluu luudalla lentäminen ja se onkin Kikin ainoa erityistaito. Näin Miyazaki toi jälleen lentoteemansa mukaan elokuvaan. Eläimet ovat vahvassa roolissa useassa elokuvassa ja Kikin Lähettipalvelussakin isoa roolia esittää Kikin kissa Jiji.

9. Destaquepari: Naapurini Totoro
Naapurini Totoro -elokuvan metsänhenki Totoro on yksi Miyazakin tunnetuimmista hahmoista. Totoroja on olemassa isoja ja pieniä. Destaquepari edustaakin Totorohahmoillaan Miyazakin elokuvien henki- ja jumalolentoja, jotka ovat japanilaisessa kulttuurissa huomattavasti yleisempiä, kuin länsimaalaisessa. Tästä syystä henkiolennot saattavat olla katsojalle hankalasti avautuvia. Totoro on kuitenkin kaikessa yksinkertaisuudessaan ja miellyttävyydessään helposti lähestyttävä niin lapsille kuin aikuisillekin.

10. Ala das Baianas: Miyazakin saavutukset
Uransa aikana Miyazaki on saavuttanut useita eri tunnustuksia ja palkintoja, yhteensä yli 90 kappaletta. Näihin sisältyy esimerkiksi Oscar-voitto parhaasta animaatioelokuvasta sekä Golden Lion -palkinto elämäntyöstään. Kunnioitusta ja tunnustuksia saadakseen, sekä saavuttaakseen arvostusta maailmanlaajuisesti, vaaditaan usein pitkä elämäntyö sekä paljon kokemusta ja osoituksia kyvyistään. Näitä saavutuksia edustavat baianat.

11. Ala (ei kuvita kulkuetta)
Vieraileva tanssiala Moskovasta.

Samba el Gambo
Hayao Miyazaki – Animen Mestari

(Riku Hongell – Janne Kesäniemi – Jussi Poikkimäki – Kim Simell)

Tarinan aloitus ja lopetus
Työkaluina mielikuvitus ja luovuus
Kuvakäsikirjoituksen aikaan saa
Ja paljastaa opetuksen
Piirtää tuhannet kuvat
Ne lopulta liikkuvat
Ruudun toisen perään värittää
Ne henkiin herättää

Totoro ja Susuwatari
Hahmoja taitavan animaattorin
Hayao Miyazaki
On animen mestari  

Seassa metsän henkien
Alla meren aaltojen
Keskellä saastevanojen
Pahuutta vastaan taistelen
Ystävä vai vihollinen ilmarosvo
Huimasti lentää Porco Rosso
Löydät linnan taivaalla leijuvan
Tunnet jo tuulen nousevan

Tää kone sua lennättää
Seikkailuihin maan kaukaisen
On uskallettava elää
Saat paremman huomisen